Lombok - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Joëlle Koelma - WaarBenJij.nu Lombok - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Joëlle Koelma - WaarBenJij.nu

Lombok

Door: joelleinbali

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

28 September 2011 | Indonesië, Bali

Afgelopen vrijdag zijn we met zijn 8en vertrokken richting Lombok! Een vlucht van Denpasar naar Mataram van 15 minuten haha. Dus vliegtuig in, snoepje werd uitgedeeld, pakje drinken in je schoot geworpen, opstijgen, landen en voilá zo sta je in Lombok! :D

Het vliegveld Mataram is klein en net zoals de meeste vliegvelden hier lekker smerig ;) Even snel naar de wc maar overgeslagen, niet uit te houden :P Ook aangezien alles nat is op de wc’s hier dit komt omdat er zo’n ja wat zal ik zeggen een tuinslang voor je anus hangt haha vies! dus bij de gedachten dat daarom alles nat is bedank ik toch nog maar even:) Eerst maar op naar de taxi’s! Nou daar gingen we in een soort pooierbak (ja inclusief lampjes, gordijntjes en andere tierelantijntjes) op pad naar Central Senggigi. Dit schijnt het toeristische gedeelte te zijn waar dus de restaurants en hotels te vinden zijn. Túúrlijk alle ‘normale’ hotels volgeboekt dus terecht gekomen in een soort van backpackers hotel. Ja heel leuk qua ligging maar ik wil niet weten wat er in het bed, op de muur en in de douche hing hahaa dus gauw spullen gedumpt en wat gegeten. We gingen naar het Papaya Café met gezellige live muziek! Leuke avond gehad! Ook zijn er natuurlijk weer veel foto’s gemaakt van ons en ja zelfs wij met 15 Moslima’s haha.

Na het eten geborreld en toen even doorgegaan in de happy bar maargoed dat moest ook wel want bij de gedachten alleen al dat Liset en ik in DAT 2persoonsbed en op DIE kamer gingen slapen hadden we de benodigde alcohol wel nodig natuurlijk! :P

Helaas was het opstaan dus wat minder…. We werden om 09.00 opgehaald door een privébusje die we hadden gereserveerd voor de hele dag. Hij zou ons naar de watervallen rijden dit is namelijk een hobbelende rit van 2uur. Ik heb mijn ogen weer uitgekeken, zo mooooi!!! Het is natuurlijk nog niet toeristisch zoals Bali dus je ziet verlaten witte stranden (HEAVEN!). Ook staat Senggigi bekend om haar zwarte stranden van vulkaanzand, 1 zo’n strand gezien heel apart maar zeker mooi! Maargoed om niet in dromenland te belanden tijdens de rit kreeg busje 2 een klapband. Dus op weg naar 1 of andere vage kleine open schuur midden in een dorp ergens in the middle of no where :P Máár natuurlijk even gevraagd aan een lokale of we even in het dorp mochten rondlopen. Dit was geen probleem. Om het even uit te leggen, als je van Senggigi naar de vulkaan rijdt dan volg je een lange kronkelende weg. Aan deze weg staan om de zoveel kilometer aan de linkerkant en een stukje verderop aan de rechterkant een groot bord met Selamat Datang en de naam van het dorp. In zo’n dorp waar wij dus even rond gekeken hebben staan ‘huisjes’ de meeste gemaakt van golfplaten natuurlijk. Heel armoedig en stoffig best erg om dat te zien hoe die mensen leven! Zelf gecreëerde winkeltjes, bedden die buiten staan, veel geiten en kippen die rondlopen en veel spelende kinderen die het trouwens helemaal geweldig vinden als je een foto van ze maakt of dat ze HELLO kunnen zeggen en dan keihard lopen te giechelen als je wat terug zegt haha. Ook kan je hier 1 school vinden waar de kinderen van dat dorp heen gaan. Niet veel foto’s gemaakt aangezien sommige lokalen het niet waarderen dat jij daar als een malle foto’s loopt te maken in hun privé.

Toen de band eindelijk vervangen was konden we verder op weg naar de vulkaan/waterval! Op sommige plaatsen ging de chauffeur nog even stoppen zodat we foto’s konden maken en/of rond konden lopen. Dus op een gegeven moment stopt meneer bij een markt. We keken elkaar aan en dachten nee he! Niet weer zo’n misselijkmakende markt :P Toch even snel overheen gelopen maar ik was alweer snel vertrokken. Met een kater over zo’n markt lopen is niet aan te raden!! ;) Dus vrij snel weer in de auto gesprongen :D Veel rijstvelden, hindoe temples en moskeeën gezien. Lombok is namelijk grotendeels islamitisch vandaar ook de naam eiland van de 1000 moskeeën ;)

Na een lange en indrukwekkende rit zijn we aangekomen bij de vulkaan Gunung Rinjani (grote vulkaan) dit is de heilige berg van Lombok. We hebben wat gegeten in een restaurant wat een mooi uitzicht had op de vulkaan en 1 van de 2 watervallen waar we naar toe gingen. Na het eten zijn we begonnen aan de lange tocht (van 2uur!!:P) door de jungle. Toen we bij de eerste waterval waren dacht ik ah joh appeltje eitje! Mooi om te zien om zo dichtbij een waterval te staan en alleen al het geklets van dat water op die stenen, prachtig! Na een halfuurtje zijn we verder gelopen naar de tweede overigs ook de grootste vulkaan. Nou respect voor die gids die wel 20x op en neer gaat sjongejonge! Je moet dus weten dat er met mij hoe dan ook altijd wel IETS fout moet gaan. DUS toen ik op zo’n steile trap stond en er een opstopping was, greep ik naar zo’n steen ernaast. 2 seconden later voel ik mijn hand tintelen als een gek. Dus ik kijk en ja hoor zet ik mijn hand VOL op een rare zwart witte rups! De gids kon geen woord Engels natuurlijk máár mijn vinger zit er nog aan! Wie weet voor hoe lang geen idee of zo’n ding giftig is haha :P Verder moesten we over een hele vage brug waarvan dus iedere keer een halve meter miste met aan 1 kant dus het ravijn en tussen die gaten een beekje. Brug overleeft! Toen door de rivier gegaan, in het water gevallen aangezien ik uitgleed over zo’n rots maar ik heb het GEHAALD! Oh wat was die tweede waterval groot en mooi! Hup kleren uitgedaan en in het water. Zo raar om daar te zwemmen met zo’n gigantische waterval achter je te kletteren! Naar de achterkant van de waterval gezwommen waardoor je dus bijna geen lucht meer krijgt aangezien het zo sterk is dat je dus amper kan ademen!! Echt SUPER!

2e nacht hebben we doorgebracht in een bamboehutje! Aan het strand en ja zelfs een hemelbed met klamboe:P dus wij lagen veilig voor malaria;) Super gerelaxt en vrij weinig gedaan die avond aangezien iedereen wel zo’n beetje was gesloopt door al die indrukkingen van die dag. Volgende ochtend wezen snorkelen aan het strand wat ook mooi was alleen de zee was te sterk dus niet heel ver erin gegaan want het zal wel weer wat voor mij zijn om af te drijven :P Verder een massage gehad met uitzicht op zee (verwend nest (H) :D) en wijntjes gedronken!! Wijn is hier super duur trouwens! Maar in Lombok was het voor Nederlandse begrippen vrij goedkoop dus hebben er maar meerdere op gedronken om dat te vieren (A)

De laatste dag zijn we met z’n 4e naar de Mayura tempel geweest. Hier zie je de kannonen van de Nederlanders nog zitten :P Het is de grootste Balinese tempel in Lombok en is gemaakt door de Koninklijke familie. Leuk om te zien maar had er meer van verwacht!

Bijna onze vlucht gemist aangezien we op een zondag terug vlogen en dan is het DE dag dat er bruiloften zijn. Wat een gekte op straat! Het is een gigantische stoet met mensen die druk staan te dansen en zingen. Eerst zie je de bruid voorbij komen lopen met 3 of 4 vrouwen en daarachter een giga slinger van mensen. Daarna komt de bruidegom met ook 3 of 4 andere mannen haha met grote zonnebrillen op. Ook hierna volgt weer een slinger van mensen. Als laatst, wat nog het lachwekkends was moet ik zeggen :P zo’n krakkemikkig karretje met mega grote boxen erop waar dus de zangers/zangeressen achteraan lopen en druk lopen te zingen. Haha het was geweldig om te zien maar het waren 3 bruiloften achterelkaar en dat met zoveel mensen, scooters en auto’s op straat werd het 1 grote chaos! Ongeveer 45minuten later konden we een beetje normaal doorgassen om onze vlucht te halen…

Een ontzettend leuk maar ook vermoeiend weekend gehad dus! Volgend weekend gaan we naar Lovina beach! Dit is ook een toeristische plek in het noorden van Bali. Deze plek schijnt de perfecte plek te zijn om dolfijnen te spotten! Nou ik ben benieuwd wat we daar weer allemaal gaan zien en beleven!

School = school dus dat gedeelte sla ik maar over ;)

Tot snel!

Veel liefs (K)

• 28 September 2011 - 07:40

Alca:

kind,kind wat en belevenissen GEWELDIG! veel plezier in lovina is rustig maar heeel goedkoop. tot over5nachtjes xxx mama

• 28 September 2011 - 12:12

Tom:

Geweldig Jootje wat je allemaal beleefd :D echt benieuwd naar alles als je terug bent! Groetjes aan je mama en Berdien als ze er zijn! xxx

• 29 September 2011 - 16:06

Berdien:

Hey sis, klinkt weer geweldig wat je daar allemaal ziet...Een compleet andere wereld dan die volgebouwde rommel hier...Ben echt nieuwsgierig!..Kussies

• 30 September 2011 - 17:24

Patrick:

Schitterend!! Geweldig om je verhalen te lezen :D ben blij dat je het bloggen goed volhoud ^^ Enjoy!! Xusz

• 03 Oktober 2011 - 08:15

Ad,San,Nathalie,Daan:

Hey Joelle, wat een belevenissen joh! Volgens mij haal je er wel uit wat erin zit ha, ha! Je steekt af en toe wel de ogen uit hoor met massages, hutje op het strand en achtre een megagrote waterval (Blue Lagoon??) zwemmen. Zijn ook benieuwd naar je dolfijnenavontuur.
    Zijn je mams en Berdien al gearriveerd? Wat zul je dat heerlijk vinden!. We hopen dat jullie samen heel fijne dagen hebben!!!
    Dikke knuffel uit Ommen XXXX